Powstała w 1915-16, urządzono dworzec kolejowy (osobne hasło). Wg współczesnej nomenklatury Stacja Zamość leży na linii 72 Zawada - Hrubieszów Miasto, w odległości 4,295 km od przystanku Płoskie Zamojskie i 11,711 km od przystanku Jarosławiec. Posiada 1 peron i 8 krawędzi peronowych. Dzielił się na Zamość osobowy i Zamość towarowy (na zachód od dworca). W ramach stacji funkcjonowała hala napraw (kub. 9962 m3, pow. 1226 m2).
* W 1967 stacja posiadała następujące tory:
- główny zasadniczy (1346 m)
- główny dodatkowy nr 2 (1435 m), nr 3 (1570 m), nr 5 (1453 m), nr 7 (640 m) i nr 9 (564 m)
- boczny rampowy ogólny do załadunku/wyładunku nr 4 (561 m)
- boczny do załadunku/wyładunku nr 6 (66 m)
- boczny postojowy nr 11 (523 m) i nr 13 (460 m)
- trakcyjny kanałowy nr 15 (117 m), nr 17 (250 m)
- trakcyjny postojowy nr 19 (43 ) i nr 25 (126 m)
- trakcyjny zapadnia nr 27 (126 m)
- trakcyjny odstawczy nr 35 (38 m)
- wprowadzający do parowozowni nr 29 (134 m), nr 31 (132 m), nr 33 (102 m)
- naprawa wagonów nr 4a, nr 4b (po 68 m)
- wyciągowy nr 7a (35 m)
- wagowy nr 15a (302 m)
- komunikacyjny nr 23 (283 m)
- ramiona trójkąta a i b (247 i 228 m)
Ponadto na stacji m.in. waga wagonowa (udźwig 80 t), 5 żurawiów wodnych, trójkąt do obracania parowozów.
* W 1967 stacja posiadała następujące tory:
- główny zasadniczy (1346 m)
- główny dodatkowy nr 2 (1435 m), nr 3 (1570 m), nr 5 (1453 m), nr 7 (640 m) i nr 9 (564 m)
- boczny rampowy ogólny do załadunku/wyładunku nr 4 (561 m)
- boczny do załadunku/wyładunku nr 6 (66 m)
- boczny postojowy nr 11 (523 m) i nr 13 (460 m)
- trakcyjny kanałowy nr 15 (117 m), nr 17 (250 m)
- trakcyjny postojowy nr 19 (43 ) i nr 25 (126 m)
- trakcyjny zapadnia nr 27 (126 m)
- trakcyjny odstawczy nr 35 (38 m)
- wprowadzający do parowozowni nr 29 (134 m), nr 31 (132 m), nr 33 (102 m)
- naprawa wagonów nr 4a, nr 4b (po 68 m)
- wyciągowy nr 7a (35 m)
- wagowy nr 15a (302 m)
- komunikacyjny nr 23 (283 m)
- ramiona trójkąta a i b (247 i 228 m)
Ponadto na stacji m.in. waga wagonowa (udźwig 80 t), 5 żurawiów wodnych, trójkąt do obracania parowozów.